O obchvatech pro obce od Plzně až po Most rozhodne nová analýza
Z Plzně až na hranici kraje za Vysokou Libyní autem za poloviční dobu. To není zbožné přání motoristů, ale realita, která by mohla nastat do patnácti let. Stejně jako Třemošnou by měly i ostatní města a obce na trase ve směru na Most obkroužit obchvaty, které cestu zkrátí o desítky minut. O pokračování projektu rozhodne do konce ledna analýza, která posuzuje důležitost dopravních staveb v republice.
Na projektu pracuje Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci s Dobrovolným svazkem obcí silnice I/27. Ten vznikl už v roce 2009. Prvním úspěchem je obchvat Třemošné a následovat budou obchvaty Horní Břízy, Kaznějova, Plas a Kralovic. Dopravu odvedou samozřejmě i z obcí Rybnice, Hadačka a Vysoká Libyně, které na trase také leží. Celkem vznikne 28 kilometrů nové vozovky první třídy a na ní jednadvacet mostů.
Jedinou Horní Břízou sedmadvacítka přímo nevede, tady je ale potřeba obejít nebezpečný úsek, jak říká ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák: „Prakticky zabíháme s tou komunikací do lesního masivu. Kolem Horní Břízy řešíme spíše ten výškový a směrový průběh komunikace, kde se nám vyskytují úseky s častými nehodami.“
Úsek u Horní Břízy je nejméně komplikovaný a přišel by na řadu jako první. Když se podaří schválit investiční záměr, za tři roky by mohla stavba začít. „Úsek plavský i úsek kaznějovský jsou jak technicky, tak i finančně podstatně náročnější. Tam i ta příprava zabere více času,“ vysvětluje Kuťák.
Teď se čeká na výsledky takzvané multikriteriální analýzy, která seřadí dopravní projekty v celé republice podle jejich důležitosti. „My jsme optimisté a věříme, že tenhle úsek bude mezi prvními. V tom okamžiku jsme připraveni podle nové metodiky zpracovat investiční záměr a předložit ho ke schválení.“
A mezitím pracuje Ředitelství spolu s Pozemkovým úřadem na pozemkových úpravách, které by měly vymístit z koridoru soukromé pozemky a dostat do něj hlavně ty státní.
A kolik by stavba obchvatů měla stát? Podle Zdeňka Kuťáka je předpokládaný náklad bez DPH na všechny úseky je tři miliardy čtyři sta sedmdesát jedna milionů. Tedy v cenové úrovni roku 2010. Peníze půjdou ze státní pokladny, ale dle Kuťáka není vyloučeno, že by je mohla doplnit evropská dotace.
Na obchvat Plas už se těší starosta města Zdeněk Hanzlíček: „My jsme rádi, že by měl být obchvat, protože to zvýší bezpečnost občanů, děti docházejících do škol ze širokého okolí, takže to bude mít jednoznačně přínos.“
„Co se týče turistického ruchu, tak se neobávám, že by to mělo mít nějaké následky negativní. Protože si myslím, že ti turisté si do Konventu, který je naší největší památkou, zajedou. Ale co se týče podnikatelských subjektů, tak tam máme trošku obavy, že jim klesnou tržby,“ uvažuje Hanzlíček.
„Ten průjezd vozidel, který je v současné době řádově necelých devět tisíc, totiž určitě poklesne,“ vysvětluje dále. „A koupěschopnost místního obyvatelstva nebude velká, aby nahradila ty projíždějící, kteří se zastaví a nakoupí.“
Pokud všechno půjde jak má a na stavbu obchvatů bude dostatek peněz, mohlo by být hotovo do patnácti let. Ředitelství silnic a dálnic připravuje v současnosti také obchvat Přeštic na jižním Plzeňsku.