‚Máslo‘ z vody a vzduchu. Americká firma vyrábí za podpory Billa Gatese tuk z uhlíku, který šetří ovzduší

Firma v americkém státě Illinois spustila výrobu laboratorní alternativy másla z uhlíku, která vzniká kompletně bez využití živočišných a rostlinných surovin. Podle firmy výroba „másla“ nevypouští do ovzduší vůbec žádné skleníkové plyny a nevyžaduje zemědělskou půdu. „Je to výborné. Nerozpoznal bych to od klasického másla,“ hodnotí produkt dlouhodobý investor do firmy a zakladatel Microsoftu Bill Gates.

Chicago Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Máslo vyrobené z uhlíku

Máslo vyrobené z uhlíku | Foto: Savor.it

„Chutná to úplně jak máslo,“ říká reportérka CBS News poté, co se zakousla do krajíce chleba natřeného silnou vrstvou „másla“ z uhlíku, které vyrábí v Illinois firma Savor, jejíž laboratoře sídlí v americké Kalifornii.

Hlavní složkou alternativy másla je tuk vyrobený z řetězců uhlíku a vodíku. Vědci v laboratoři využívají oxid uhličitý ze vzduchu a vodík z vody, který zahřejí a oxidují, aby došli k oddělení mastných kyselin a následnému vytvoření tuku. Výsledkem jsou skutečné molekuly tuku, jako jsou ty, které získáváme z mléka, masa a rostlinných olejů.

„Aby vznikla alternativa másla, mísí se náš tuk s vodou, trochou lecitinu, přírodním aroma a barvivem,“ vysvětlila Jordan Beidenová-Charlesová, potravinářská vědkyně ze Savor.

Bill Gates, zakladatel Microsoftu, na svém blogu minulý rok potvrdil, že je investorem firmy Savor. „Myšlenka přechodu na tuky a oleje vyrobené v laboratoři se může zprvu zdát podivná. Mají ale obrovský potenciál výrazně snížit naši uhlíkovou stopu,“ napsal v příspěvku.

Celý proces výroby totiž nevypouští žádné skleníkové plyny a šetří zemědělskou půdu, která by byla u klasického másla využita ke krmení krav. „K výrobě potřebujeme tisíckrát méně půdy než v tradičním zemědělství,“ říká Kathleen Alexanderová, spoluzakladatelka a generální ředitelka společnosti.

„Máslo“ z uhlíku již používají v pilotním provozu tři americké restaurace. Mezi nimi je i restaurace SingleThread v Kalifornii, která je oceněna třemi michelinskými hvězdami. Firma plánuje produkt dostat i k běžným spotřebitelům. „Očekáváme, že se produkt v regálech objeví kolem roku 2027,“ potvrdila Alexanderová.

Ana Vavanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme