Internet projde výraznou změnou: rozšíří se nabídka domén
Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel ICANN schválilo v Singapuru, že místo koncových domén adres se budou moci použít i jména soukromých firem. Webové adresy by tak v budoucnu mohly vypadat Praha.praha, Rozhlas.rozhlas nebo třeba Lego.lego. Jde o jednu z největších změn v internetovém prostředí za dlouhá léta.
„Pro firmu to má marketingový význam. Společnosti, které si takovou doménu zaregistrují, budou vidět, bude se o nich mluvit,“ vysvětluje přímo ze Singapuru Ondřej Filip, ředitel sdružení CZ.NIC, které provozuje registr doménových jmen.
Zároveň mohou mít o novou doménu zájem firmy, které na ní chtějí dále rozvíjet své podnikání. „Například jedna česká společnost si chtěla zaregistrovat doménu .free, nabízet jména zadarmo a na ně navázat další byznys,“ uvádí Filip příklad.
Ondřej Filip ze sdružení CZ.NIC objasňuje v Odpoledním radiožurnálu možnosti nových domén
Pokusů rozmnožit doménový prostor bylo v uplynulých několika letech více – například kolem roku 2004 vznikla doména .travel, která měla sloužit pro cestování, ale uživatelé ji nikdy neakceptovali a správce nakonec zkrachoval.
„Jsem trochu skeptický, jestli se uchytí více domén pro volné použití jako .music nebo .sport – myslím, že se uchytí jen pár z nich,“ tvrdí Filip.
Větší nabídka domén však může způsobit větší nepřehlednost, která posílí důležitost internetových vyhledávačů. Od nich však podle Filipa impuls k rozšíření doménové nabídky nepřišel.
Petr Krčmář ze serveru root.cz komentuje v Ozvěnách dne změny po uvolnění domén
„Tlak překvapivě začal u městských domén – byly to Paříž, Berlín a New York, které chtěly mít své vlastní domény. Ale rozhodovací proces trval šest let,“ dodává.
Nové domény budou spravovány svými provozovateli, tedy společnostmi, které na ně budou mít práva – firmami, magistráty. Technických provozovatelů bude méně, bývá totiž obvyklé registry sdílet.
S tím, že jde o převratnou novinku, souhlasí i šéfredaktor serveru root.cz Petr Krčmář. Zároveň soudí, že vzhledem k ceně nové domény a přísným podmínkám na ni dosáhnou jen ty nejbohatší firmy. Registrace nové koncovky totiž bude stát kolem 180 000 dolarů, tedy zhruba 3 miliony korun.
„Dovedu si představit, že si doménu pořídí například Nokia a podobně. My bychom si mohli pořídit například .cechy nebo .morava jako větší územní celky,“ uvažuje Krčmář. Při schvalovacím procesu pak bude potřeba dokázat legitimitu jména a říct, proč žádám zrovna o takový název.
Krčmář předpokládá, že kvůli novým doménám vypuknou i právní spory: „Firmy budou mít zájem o domény se svým jménem a mohli by se objevit bohatí spekulanti, kteří by si zaregistrovali ty nejzajímavější domény a pak by se je snažili prodat.“