Polské silnice patří k nejnebezpečnějším. Úmrtnost na nich je o téměř polovinu vyšší než v Česku
Polské silnice patří k nejnebezpečnějším v Evropě. Úmrtnost na nich je o téměř polovinu vyšší než v Česku. Vyplývá to ze statistik Evropské komise. V přepočtu smrtelných dopravních nehod na počet obyvatel jsou na tom z unijních zemí hůře už jen balkánské státy. Za častější nehody v Polsku mohou zastaralá auta i silnice, ale také agresivnější styl jízdy. Mezi Poláky ale roste zájem o kurzy, jak se zachovat v kritických situacích.
Kousek od varšavského letiště je cvičný polygon. Prohání se po něm trojice aut, jejichž řidiči si v mokrých zatáčkách zkoušejí smyky.
Polské silnice patří k nejnebezpečnějším. Úmrtnost na nich je o téměř polovinu vyšší než v Česku. Natáčel zpravodaj Viktor Daněk
„Už při padesátikilometrové rychlosti si člověk uvědomí, že ve smyku naprosto ztrácí nad autem kontrolu. A co teprve, když jedete třeba sto dvacet," říká Radiožurnálu vedoucí varšavské Akademie bezpečné jízdy Piotr Jakub Bielak.
Stojíme spolu za bezpečnostním hrazením z pneumatik. Smyslem akademie je vzdělávání řidičů, kteří už řidičský průkaz dávno mají. „Učit se musíme celý život," dodává.
Smrtelných dopravních nehod v přepočtu na počet obyvatel v Polsku dlouhodobě ubývá. Od roku 2010 je to podle Evropské komise až o 28 procent.
„Je snazší se skokově zlepšovat, když máte velké mezery. Dřív jsme silnice Čechům záviděli, to se zlepšilo. V posledních letech také policie tlačí na snižování rychlosti. Dřív lidé v obcích jezdili klidně stovkou, teď jezdí pomaleji i tam, kde radar není," přibližuje Bielak.
Osvětu se snaží šířit státní Rada pro bezpečnost silničního ruchu, polská obdoba BESIPu. Podle tajemníka rady Konrada Romika je Polsko specifické také svou dopravní infrastrukturou.
„V Polsku máme obrovskou hustotu silnic, které mají v každém směru jen po jednom jízdním pruhu. Ty generují osmdesát procent úmrtí. Identifikovali jsme zvláště nebezpečná místa, do jejichž rekonstrukce investujeme. Jde o to postavit chodník nebo bezpečnější přechod pro chodce,“ dodává Romik.
Zbývá podle něj ještě mnoho věcí, které Polsko může udělat, aby se z chvostu statistik úmrtí na silnicích dostalo blíže evropskému průměru.