Vyřazení aut s nadměrnými emisemi by u nás mělo větší přínos než Euro 7, upozorňuje expert
Europoslanci schválili emisní normu pro osobní i nákladní automobily Euro 7. Z původního návrhu přitom příliš nezbylo, podle Michala Vojtíška z Centra udržitelné mobility ČVUT má ale i tak smysl, protože se zaměřuje na omezení dalších škodlivých látek, a to i v reálném světě. „Někteří výrobci interpretovali emisní limity jako něco, co musí splnit v laboratoři, ale ne v každodenním provozu,“ podotýká.
Nová emisní norma nakonec přichází s nižšími limity emisí a škodlivých látek, než se původně zamýšlelo. „Ty jsou nyní v Evropě vyšší než ve Spojených státech, ale dokonce i než v Číně, kde mají nižší limity pro oxidy dusíku. Je to paradox a mám obavu, že se Evropa stává skanzenem,“ dodává expert.
Poslechněte si Interview Plus Šárky Fenykové. Hostem je Michal Vojtíšek z Centra udržitelné mobility ČVUT
Odmítá přitom tvrzení automobilek, že původní návrh by prodražil výrobu každého automobilu o desítky tisíc. „Ve Spojených státech mají přísnější limity už nějakou dobu a auta tam nejsou nijak dražší než v Evropě. Není tam žádné přelomové řešení, jde jen o to vyladit stávající technologie a naplnit jejich potenciál,“ srovnává.
Euro 7 zavádí měření emisí pomocí palubních systémů automobilů, což bude sloužit jako doplnění laboratorních testů. Řídící jednotky motorů by také měly rozpoznat závady, které mohou způsobit zvýšení emisí.
Méně přísné limity i delší životnost baterií. Europoslanci schválili emisní normu Euro 7
Číst článek
Vojtíšek připouští, že spotřebu paliva i množství emisí ovlivňuje styl jízdy, ovšem díky novým zařízením pro úpravu výfukových plynů jsou emise na kilometr zhruba desetinové oproti normě Euro 4.
Limity se nově týkají i emisí z pneumatik a brzd, které obsahují škodlivé kovy a organické látky. „Je to obdobně velký problém jako částice z motorů. Intenzita dopravy neustále roste a nelze říci, že by byly neškodné pro lidské zdraví,“ vysvětluje.
Jde zároveň o jednu z výhod elektromobilů, které při běžném stylu jízdy brzdí především motorem. Při dynamické jízdě a intenzivnějším brzdění jsou ovšem emise z brzd naopak vyšší, protože se projevuje vyšší váha těchto vozů.
Nedokonalý kompromis
Přestože konkrétní návrhy nové normy jsou několik let staré, automobilky nakonec dostaly více času na implementaci — z původních dvou let až na čtyři a půl roku.
Zájem o ojetá elektroauta v Česku roste. Prodávají se okolo půl milionu korun, klíčový je stav baterie
Číst článek
„Je to zpřísnění oproti Euro 6 a posun k čistšímu ovzduší, které se ale nezlepší tolik, jak se plánovalo. Nemocných lidí a předčasných úmrtí bude více, automobilky budou mít snadnější a levnější výrobu automobilů. Doufejme, že se to projeví i v levnějších vozech,“ hodnotí Vojtíšek.
Vedle snahy o co nejnižší emise u nových automobilů je ovšem podle něj důležité řešit i ty nejstarší. „Odhaduji, že polovina částic, které vyletí z výfuků, jsou od 5 až 10 procent aut. Odstraňování vozidel s nadměrnými emisemi by mělo rychlejší a levnější přínos než Euro 7,“ uzavírá.
Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus.