Merkur je vnímán jako hračka pro kluky, to chceme změnit, plánuje majitel Richard Hrbáč
Povede se před 100. výročím existence zachránit známou stavebnici Merkur? Richard Hrbáč se o to jako nový majitel pokouší. Jak se mu to po pěti letech vlastnictví značky daří? Kde je o kovovou stavebnici zájem? „Přestože je těžké konkurovat novým technologiím, radost z toho, že něco postavím, se nemění,“ popisuje Hrbáč pro Radiožurnál, proč je Merkur stále populární.
Už třicet let obchodujete s hračkami, proč zrovna hračky?
Život člověka vždycky dostane na nějakou křižovatku, mě to poslalo k dřevěným hračkám. Konkrétně k vláčkům jedné příbramské firmy, která už dnes neexistuje, ta mě poslala do velkého hračkářského světa. Tak jsem se začal pohybovat v hračkářském prostředí, které je příjemné, a proto jsem v něm zůstal.
Robotizace, programování, 3D brýle – to jsou způsoby, jak se Merkur pod vedením Richarda Hrbáče snaží přiblížit dnešním dětem
Jak se trh za tu dobu změnil?
Trh se změnil zcela zásadně. Já jsem začal v roce 1994 a po revoluci byl trh úplně prázdný. Existovali známí čeští výrobci, kteří byli před revolucí velkými exportéry dřevěných hraček i do západní Evropy. Po revoluci nastala velká změna, začalo se dovážet vše možné od západních výrobců, lidé byli lační po Barbie panenkách a Legu. Změna byla hodně rychlá.
Jaké hračky frčí teď? S čím si děti nejraději hrají?
Děláme si průzkumy a snažíme se trendy predikovat. Trendy přicházejí z Ameriky a platí, že to, co se tam prodává teď, bude u nás populární za pět let. V současné době jsou oblíbené licenční a barevné věci. Také je kladen čím dál tím větší důraz na udržitelnost a ekologické materiály, problematika životního prostředí v rámci hraček rezonuje mezi mladými rodinami, a je to dobře.
Jaký potenciál jste viděl v Merkuru?
Viděl jsem samozřejmě obchodní potenciál. Ale kromě toho, že hračky distribuuji, tak se je zároveň snažím vyrábět, protože do hraček chci vložit i nějakou kreativitu. Od roku 2005 máme privátní značku na výrobu hraček, kterou podporujeme.
VIDEO: Orlojářské řemeslo má naději. Dvanáctiletý chlapec si postavil vlastní stroj ze stavebnice
Číst článek
V Merkuru jsem viděl dlouhou historii, jakousi esenci češství, které z něj úplně prýští. Pan Vancl založil první stavebnici na propojovací kovové díly v roce 1920, dokonce si sám vymýšlel stroje, které byly na výrobu potřeba. Stroje podle jeho designu v Merkuru fungovaly ještě donedávna. Poté, co jsem firmu před pár lety převzal ve špatném stavu, jsem proto musel předělat celé zázemí, včetně výroby nebo managementu.
V rozhodnutí převzít Merkur byl i jakýsi sentiment, v současné době je ryze českých výrobců hraček asi devět, sdružujeme se v Asociaci českých výrobců hraček. Chci, aby příběh Merkuru byl přenositelný pro další generace.
Jak dnes konkurovat digitálnímu světu?
Testuju to i v rámci svých dětí, abych pochopil jejich myšlení. Konkurence je obrovská, digitální hry jsou rychlé a akční, takže je to těžké. Rodiče se snaží oddálit věk, kdy jejich děti do kontaktu s digitálním světem přijdou, ale je to nezastavitelné.
Proto jsme Merkur přizpůsobili mladším dětem, hračky jsou jednodušší a mají krokové návody, aby je zvládly postavit. Učí se díky stavebnici představivosti, kreativitě a motorice. A fakt, že se Merkur staví dlouho, může být i výhodou – rodiče s dětmi spolu stráví více času.
Jak historii přetavit v něco, co bude pokračovat?
Z Merkuru chceme udělat moderní značku s přesahem. To děláme tak, že přinášíme novou duši s prvky robotizace. Zároveň ale nezapomínáme na starší zákazníky, pro které připravujeme novou kolekci Metropol. Doufám, že Merkur tu za sto let pořád bude.
Jaká jsou specifika hračkářského průmyslu? Co k nám za rok dorazí za trendy? Poslechněte si celý rozhovor výše.