Učitel Naživo pomáhá dětem porozumět válce na Ukrajině. Žáci si mohou vyzkoušet i mírová jednání
Děti v českých školách se učí porozumět okolnostem, které provázejí válku na Ukrajině. Pomáhá jim v tom vzdělávací projekt, který připravila organizace Učitel Naživo. Můžou si třeba vyzkoušet žákovskou mírovou konferenci a pokusit se vyjednat příměří mezi Ukrajinou a Ruskou federací. Rolí představitelů Ukrajiny, Ruska, Severoatlantické aliance nebo Evropské unie si děti vyzkoušely třeba ve Scio škole na Praze 4.
Imaginární mírovou konferenci zahajuje fiktivní rozhlasová zpravodajská relace v podání redaktora Českého rozhlasu Jakuba Luckého.
„Na akci pořádané OSN už dorazili státníci ze všech účastnických zemí – prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj, ruská hlava státu Vladimir Putin i tým vyjednávačů vedených přímo generálním tajemníkem OSN, Antoniem Guterresem,“ uvádí Lucký fiktivní konferenci. U jednacího stolu sedí celkem 15 žáků. Ukrajinu reprezentuje deváťák Jakub.
„Přijíždíme sem s následujícími požadavky: okamžité stažení ruských i běloruských vojsk z celého suverénního území Ukrajiny, důkladné prošetření a potrestání válečných zločinů napáchaných ruskou armádou,“ říká Jakub v roli reprezentanta Ukrajiny.
Rusko blokuje v přístavech 22 milionů tun obilí, říká Zelenskyj. Hrozí nedostatek potravin
Číst článek
Žákovská delegace Ruska v čele s osmákem Matoušem úvodní projev doprovodila národní hymnou. „My jsme zástupci Ruské federace a na toto zasedání přijíždíme s jedním hlavním cílem. A tím cílem je mír – nejen mír ve východní Evropě, ale i všude ve světě. Naším prvním požadavkem je zajistit ochranu práv ruskojazyčných obyvatel na Ukrajině,“ říká zástupce fiktivní ruské delegace.
Následně se rozjíždí diskuse. Nejhlasitější je právě skupina, která reprezentuje Rusko. „Na Ukrajině se vyskytují nacisté, kteří právě provádějí genocidu ruského obyvatelstva. My tomu chceme učinit touto speciální vojenskou operací přítrž. Důkazy? Nebudeme reagovat,“ vysvětlují žáci hájící zájmy fiktivního Ruska.
Jednání moderuje Petr Vrchota, který ve Scio škole učí. Vrchota také pomáhal projekt připravit. „Pokud chceme vést nějakou věcnou diskuzi, musíme mít důkazy stejné u obou stran,“ vysvětluje. V diskuzi se žáci mimo jiné bavili o věrohodnosti médií. „Ruská státní televize mi nepřijde jako věrohodný zdroj,“ říká zástupce fiktivní Severoatlantické aliance.
Cirk La Putyka vystupuje se studenty z Kyjeva. ‚Málem jsem se rozbrečela,‘ vypráví jejich vedoucí
Číst článek
Ani během pauzy žáci nevypadávají ze svých rolí – jako třeba Jakub, který vystupuje za Ukrajinu. Po přestávce přichází Ukrajina s návrhem ústupku – vrátit NATO do podoby, kdy jeho součástí ještě nebyly některé balkánské státy. To ale nebylo akceptovatelné pro Evropskou unii ani pro Rusko.
Mír se tak stejně jako ve skutečnosti uzavřít nepodařilo. Toto fiktivní diplomatické setkání ale nebylo zbytečné, myslí si Jáchym. „Jsem si přečetl text a s mámou jsem si na mapě ukazoval, kde se co stalo a jak to bylo, a tak jsem se dozvěděl spoustu věcí,“ říká.
„Jsou tam asi čtyři hlavní cíle. Ten hlavní je naučit se argumentovat diskutovat, rychle pohotově reagovat na další názor,“ vysvětluje učitel Petr Vrchota. Metodické materiály pro takové vyučování, včetně doprovodných audio nahrávek jsou zdarma k dispozici na webu Učitel Naživo. Postupně tam budou přibývat další zpracovaná témata. Doprovodné audio materiály pomohl připravit i Český rozhlas.