Vyúčtování sněmovních voleb: ČSSD utratila přes 85 milionů, podobně na tom jsou i ANO a ODS
Nejvíce peněz za kampaň v říjnových volbách do sněmovny utratila ČSSD, a to 85,3 milionu korun. Následuje hnutí ANO, které do kampaně investovalo 84,5 milionu korun. Vyplývá to z jejich finálních zpráv o financování kampaně, které měly všechny kandidující strany a hnutí zveřejnit do pondělní půlnoci. Z devíti sněmovních subjektů to podle předběžných závěrů Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí udělalo v termínu sedm z nich.
„Sedm z devíti sněmovních stran zveřejnilo v termínu zprávu o financování loňské volební kampaně. Z neparlamentních jen pět. Kromě ČSSD a KSČM vypracovaly všechny sněmovní strany zprávu v internetové aplikaci,“ uvedl na svém twitteru Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí v prvotním závěru, který úřad ještě podrobně posuzuje.
Ve sněmovních volbách loni na podzim kandidovalo celkem 31 stran a hnutí, zprávy o financování kampaně tak včas podle úřadu zveřejnila ani ne polovina z nich.
Některé strany (většinou neúspěšné, ale i jedna sněmovní) zprávu v aplikaci @udhpsh vyplnily, ale neuzavřely ji. Tím pádem se zpráva ani nezpřístupnila pro zveřejnění. Obdobně mohly některé strany doručit úřadu papírovou verzi zprávy, ale zapomněly ji zveřejnit na webu.
— Jan Outlý (@JanOutly) 23. ledna 2018
Za samotné nezveřejnění zprávy hrozí nyní subjektům pokuta od 10 do 100 tisíc korun, přehled měly strany a hnutí současně odevzdat dohledovému úřadu v Brně. Termín vypršel o pondělní půlnoci, tedy tři měsíce po skončení sněmovních voleb.
Europoslanci zvolení za ANO Telička a Ježek kritizovali rozhodnutí hnutí podpořit Zemana ve volbách
Číst článek
SPD Tomia Okamury za předvolební kampaň utratila necelých 33,2 milionu korun, hnutí STAN zas 56,7 milionu korun. TOP 09 za předvolební kampaň zaplatila 74,8 milionu korun, lidovci zhruba 55,6 milionu korun.
Celkové náklady sněmovních stran a hnutí na kampaň v říjnových volbách do sněmovny:
V případě KSČM pak nešlo na jejích internetových stránkách zprávu o financování kampaně do uzávěrky textu dohledat. Celkové náklady strany na předvolební kampaň tak nejsou jasné. „Nevím, jak je to možné. Zpráva je hotová a podepisoval jsem ji k odeslání včas v minulém týdnu,“ napsal v SMS serveru iROZHLAS.cz předseda Vojtěch Filip.
Nově mohly strany a hnutí v předvolební kampani utratit maximálně 90 milionů korun. Zpráva o financování kampaně obsahuje vedle výdajů také přehled dárců nebo bezúplatných plnění.
Dohledový úřad nyní podle Outlého začne údaje v dodaných přehledech prověřovat. „Pracujeme na metodice kontroly, která bude spočívat hlavně v ověření dárců a v porovnání vykázaných nákladů s naším monitoringem. Dá se čekat, že přijdou na řadu i kontroly u stran samotných, pokud dodané podklady nebudou dostatečné,“ popsal serveru iROZHLAS.cz.