Boeingy 737 MAX nesmí nad Evropu, zakázala to letecká agentura. Do Prahy mířily dva, přistály jinde
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Opatření vstoupilo v platnost ve 20.00 SEČ, uvedla agentura v prohlášení. Reagovala tak na bezpečnostní obavy v souvislosti s nedělní havárií stroje Boeing 737 MAX 8 v Etiopii. Do Prahy směřovala dvě letadla tohoto typu. Nakonec musela přistát na záložních letištích v Tunisku a Turecku.
Letadla uvedeného typu nad Evropu nesmí od 20.00. V tu chvíli směřovaly do Prahy podle webu flightradar24.com dva boeingy. Jeden letěl z Dubaje, druhý se k evropské pevnině blížil směrem od Kapverdských ostrovů. Podle letového plánu měly přistát v Praze po 23.00, to se ale nestalo.
„My se snažíme let dokončit do původní destinace. V případě, že řízení letového provozu daného státu neumožní průlet vzdušným prostorem, bude muset letadlo přistát na záložním letišti podél trati,“ řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková v úterý večer Radiožurnálu. Dodala, že pokud by k takové situaci došlo, společnost by pro cestující vyslala náhradní letadlo jiného typu.
Boeing směřující do Prahy z Dubaje se podle webu monitorujícího vzdušný prostor dlouho pohyboval nad Černým mořem v okolí Istanbulu, nakonec po 23.00 přistál v Ankaře. Druhý letoun dorazil nad Středozemním mořem k Maltě, poté se ale vrátil k africké pevnině a přistál v Tunisu. Tuto informaci později potvrdila Radiožurnálu i mluvčí Dufková.
Jen prázdné boeingy
Výjimka ze zákazu platí jen pro prázdná letadla, která se vrací na svá domovská letiště, jak řekl Radiožurnálu mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký.
Česká společnost Smartwings uvedla, že dočasně vyřazuje z provozu sedm svých Boeingů 737 MAX. Firma Smartwings letadla pořídila v rámci obnovy svého letového parku. Celkem si jich společnost objednala 39, postupně je přebírá. Část z nich by si měly pronajmout i České aerolinie, které jsou dceřinou společností Smartwings.
„Společnost Smartwings přijala rozhodnutí pozastavit provoz letadlem Boeing 737 MAX 8 s okamžitou platností. Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších 40 letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena,“ uvedla mluvčí Dufková.
Kde nesmí létat Boeing 737 MAX 8
- Etiopie
- Austrálie
- Čína
- Indonesie
- Evropská unie
- Jižní Korea
- Malajsie
- Mongolsko
- Omán
- Singapur
- Velká Británie
Zdroj: ČTK
Smartwings podle Dufkové nadále zůstává v úzkém kontaktu s výrobcem letounu a úřady a jejich pokyny a doporučeními se řídí. „Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ doplnila.
Po havárii letounu Boeing 737 MAX 8, který se v neděli krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby zřítil a nikdo ze 157 pasažérů nepřežil, se řada leteckých společností i jednotlivých zemí rozhodla z preventivních důvodů vyřadit letadla tohoto typu z provozu.
Havárie nad Etiopií je již druhou nehodou boeingu v posledních měsících, která měla smrtelné následky. USA žádají společnost Boeing, aby urychleně upravila počítačový systém letadla. Tento typ letounu měl totiž již v minulosti opakované problémy s autopilotem. Americké úřady daly Boeingu čas do dubna.
V USA zatím bez omezení
Kromě etiopských aerolinek Ethiopian Airlines, kterým havarovaný letoun patřil, se k tomuto kroku odhodlali například v Číně, Austrálii či Ománu. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) naopak tyto stroje stále považuje za „vhodné k leteckému provozu“. FAA později v noci na středu uvedl, že „není důvod“ k omezení provozu letounu Boeing 737 MAX.
Akcie Boeingu v úterý ztratily dalších 6,2 procenta. Tlaku je vystaven celý letecký sektor, jehož dílčí index pokračuje v poklesu.
Jedno letadlo Boeing 737 MAX 8 se zřítilo už loni v říjnu. Stroj nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havaroval krátce po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato havárie vyvolala obavy o bezpečnost boeingu nové generace.