Autobusy v Liberecku budou jezdit i v novém roce. Kraj se dohodl s ČSAD Liberec
Autobusy veřejné regionální dopravy na Liberecku vyjedou na Nový rok podle jízdních řádů. Lidé se nemusí bát, že se v příštím roce nedostanou do práce. Dopravu zajistí autobusy společnost ČSAD Liberec, informoval po sobotním mimořádném jednání krajských radních hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Soutěž na zajištění dopravy prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a tak nebylo jasné, jaké autobusy na Liberecku vyjedou.
„Po důkladném posouzení ekonomické výhodnosti jsme k zajištění dopravní obslužnosti v této mimořádné situaci vybrali ČSAD Liberec. Rada kraje řešila nejen základní dopravní obslužnost, kterou nám ukládá zákon, ale také finanční náklady, které bude kraj v roce 2018 hradit. Nabídnutá cena je lepší než všechny předchozí nabídky v oblasti Sever v letošním roce,“ vysvětlil postup kraje Půta.
Nové autobusy v Liberci umí počítat cestující. Nabízí přes 90 míst a na pořádek v nich dohlédnou kamery
Číst článek
Dlouhodobým cílem je podle něj ale vlastní autobusový dopravce. Tak by měl kraj 300 milionů korun, které každoročně na autobusovou dopravu dává, pod svou plnou kontrolou.
Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Dopravu měl původně kraj smluvně zajištěnou do konce příštího roku.
Zvýšení mezd řidičům autobusů, na němž se loni dohodla vláda s odbory, ale zvedlo dopravcům náklady, a ti se s krajem dohodli na ukončení smluv. Kraji se pak podařilo znovu s dopravci dohodnout. Na Semilsku a Jablonecku jezdí BusLine, smlouvu má na dva roky. Na Českolipsku jezdí ČSAD Česká Lípa s roční smlouvou.
Zajištění dopravy na Liberecku zablokoval BusLine, který nabídl v poptávkovém řízení nižší cenu než původní dopravce - ČSAD Liberec. Kraj však soutěž zrušil a BusLine se pak obrátil na antimonopolní úřad. Nejde o první soutěž na zajištění autobusové dopravy v Libereckém kraji, kterou se zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Pět let problémů
Problémy se zajištěním regionální autobusové dopravy řeší Liberecký kraj už pět let. I proto letos v srpnu krajští zastupitelé schválili odkoupení majoritního akciového podílu v ČSAD Liberec a vytvoření vlastního dopravního podniku.
„Vlastní dopravce pro Liberecký kraj je cestou, jak zjistit reálné náklady na dopravní výkon a nenechat se vydírat firmami, které autobusovou dopravu v kraji zajišťují,“ zdůvodnil rozhodnutí hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Za 86 procent akcií ČSAD Liberec nabídli v prosinci krajští zastupitelé 14,353 milionu korun.
Podle odborníků je odkoupení akcií pro kraj výhodnější než založení nové firmy. A to i přesto, že ČSAD Liberec je na pokraji insolvence. Kraj proto bude muset do stabilizace firmy investovat dalších zhruba 20 milionů korun.
I tento záměr Libereckého kraje ale napadla konkurenční společnost BusLine u ÚOHS. Ten zatím vydal předběžné opatření, kterým vstup kraje do ČSAD Liberec zablokoval do doby, než rozhodne.