Ministerstvo uvažuje o zákazu odkladů. Speciální pedagožka radí do rozhodování více zapojit školky
Česko patří mezi rekordmany v počtu odkladů školní docházky. Ministerstvo připravilo čtyři návrhy řešení, včetně zákazu odkladu. „V evropských zemích jsou počty odkladů výrazně menší a nedochází tam k poškozování dětí z hlediska jejich vývoje. Nepochybně by musely být v systému výjimky,“ říká náměstek ministra Jiří Nantl (ODS). „V tuto chvíli bych cestou úplného zrušení nešla. Musíme začít postupně,“ míní speciální pedagožka Lenka Felcmanová.
Felcmanová nicméně v Pro a proti na Českém rozhlase Plus připouští, že pokud by výjimka byla směřovaná k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, dokáže si představit i variantu plošného zákazu odkladu.
Jak snížit počet odkladů školní docházky? Diskutují náměstek ministra Jiří Nantl (ODS) a speciální pedagožka Lenka Felcmanová
„Ať už jde o děti se zdravotním znevýhodněním, v souvislosti s jejich sociálním znevýhodněním nebo kulturní odlišností,“ popisuje pedagožka z neziskové organizace SOFA.
Podle Nantla je cílem ministerstva, aby se počet dětí, které nastupují do první třídy v jiném věku, než je zákonem očekávaný, dostal do evropské normy nebo lehce pod ni.
Připomíná, že jedním z návrhů je i možnost legislativně omezit důvody, za kterých je možné odklad udělit. Zároveň by se posílily kompetence školy a jejího vedení při posuzování potřeb odkladu školní docházky.
„Motivace expertní skupiny navrhnout přenesení kompetencí s využitím nějakých kritérií na ředitele škol vyplývá ze zjištění, které je podloženo daty, že pedagogicko-psychologické poradny v reálné praxi velmi významně přihlížejí k přání rodičů a zároveň nenesou žádnou odpovědnost za využívání kapacit školského systému. Ředitel školy je na tom více zainteresovaný, jde o naplnění jeho školy a zároveň o dopady na práci jeho pedagogického sboru,“ vysvětluje náměstek ministra školství.
Blíží se lhůta pro pozvánky k přijímačkám. Žáci někdy obdrží nejprve tu na druhý termín, až pak na první
Číst článek
Felcmanová podotýká, že největším nezaujatým odborníkem na posouzení školní zralosti dítěte jsou pracovnice z mateřských škol.
„Mají možnost dítě dlouhodobě pozorovat, vlastně realizují pedagogickou diagnostiku. Z některých krajů známe velmi dobrou praxi, kdy pedagogicko-psychologické poradny zaškolily pedagožky mateřských škol v diagnostice a ony už indikovaně posílají k vyšetření školní zralosti děti, u kterých je to opravdu relevantní,“ naznačuje.
„Umíme si představit, že se precizněji nebo lépe dopracuje metodika pedagogické diagnostiky v mateřských školách,“ dodává speciální pedagožka.
Klíč je v základních školách
Podle Nantla je diskuse v celospolečenské rovině hlavně o tom, proč rodiče v tak velké míře vyhledávají odklad. Nemusí to být dáno jen zralostí nebo připraveností dítěte, ale i obavami rodičů z toho, co dítě ve škole čeká.
Náměstek připomíná, že vládou schválený dlouhodobý záměr pro vzdělávací soustavu proto mimo jiné chce odstraňovat klasifikaci v prvních třech ročnících základní školy.
„Jsou tam i další kroky, které odrážejí to, co je obvyklé v řadě vzdělávacích systémů, ve kterých hledáme inspiraci. Zejména, že první stupeň není tak ostře soutěžní a není tak orientován na výkon. Dítě se má postupně rozvíjet. Jinými slovy škola má být připravena na dítě, ne dítě na školu,“ konstatuje.
S tím souhlasí i Felcmanová: „Klíč je skutečně v základních školách. Očekávání, která směrem ke školní zralosti máme, vycházejí ze zkušeností před dekádami. Teď děti přicházejí v předškolním věku do kontaktu s jinými podněty a musíme na to reagovat.“
Segregace romských dětí je nepřípustná, přicházíme tím o talenty, říká náměstek Nantl
Číst článek
S nácvikem čtení, psaní a počítání není podle speciální pedagožky třeba tak pospíchat. „Výzkumy ukazují, že pokud je ve škole vstřícné prostředí, od začátku se pracuje na vztazích a dětem je poskytována podpora, tak se i dílčí počáteční deficity podaří vykompenzovat,“ říká.
„To, že se nebude v prvních třech ročnících známkovat a očekávání budou v čase trochu rozvolněná, může napomoci tomu, že děti budou zažívat úspěch a rodiče se přestanou bát je do školy poslat v řádném termínu,“ věří Felcmanová.
Poslechněte si celou debatu ze záznamu, audio je v úvodu článku. Moderuje Karolína Koubová.