Rodiče, děti i firmy chtějí kvalitní vzdělávání. Stát zatím selhává
Minulý týden vypršel čas pro podávání přihlášek na střední školy. Cermat má první výsledky, kdo se kam hlásí. Vyplývá z nich, že většina deváťáků chce mít maturitu. Alespoň jednu přihlášku na střední školu zakončenou maturitou si tak podaly tři čtvrtiny žáků 9. tříd. V kurzu je i všeobecné vzdělávání – zájem o lycea se letos přehoupl přes čtvrtinu, ale i o nový obor všeobecně vzdělávacích lyceí, který poprvé otevřou třídy žákům letos v září.
Výsledky potvrdily to, co říkají i dlouhodobé studie společnosti PAQ Research: rodiče mají větší zájem o všeobecné obory středních škol a gymnázií, než kolik jich dnes nabízejí kraje.
Julie Hrstková: Rodiče, děti i firmy chtějí kvalitní vzdělávání. Stát zatím selhává
Což je ovšem často v přímém rozporu s politikou krajů, které ve spolupráci se zaměstnavatelskými svazy propagují odborné střední školy a učiliště.
Kraje proto velké rozšiřování kapacit na všeobecných středních školách neplánují. Gymnázia chybí zejména v Praze – i kvůli přílivu studentů z celého Středočeského kraje. Výsledkem je extrémní nerovnost, kdy si dítě se stejným výsledkem může v jednom kraji vybírat, v hlavním městě ale na stejném typu školy už šanci nemá.
Asi to vyřeší až čas
Kdyby člověk chtěl být cynikem, řekl by, že stejně jako mnoho jiných problémů v Česku vyřeší nedostatek žádaných středních škol čas. Respektive to, že vlna silných ročníků skončí, míst bude na všech typech škol spoustu a rodiče i děti si budou vybírat ze švédského stolu kvalitního vzdělávání.
Každopádně, kdyby měly vznikat nové školy v nových budovách a čekat na stavební a všechna ostatní povolení, dočkají se je současné děti až v rámci Akademie třetího věku, kdy už budou mít pracovní kariéru dávno za sebou.
Systém pro přihlašování na střední školy měl drobné potíže. Nyní už funguje, řekla šéfka Cermatu
Číst článek
Změnu měla přinést novela školského zákona, která prošla parlamentem v prvním čtení. Ta měla mimo jiné zavést tzv. duální vzdělávání, tedy provázání závěrečné zkoušky s praxí –zejména u odborných studijních oborů s maturitou. Absolventskou zkoušku by na škole získal i ten, kdo by nezvládl maturitu.
Podle Hospodářské komory vládou předložený návrh zaměstnancům nevyhovuje. Laicky řečeno: firmy z toho, že se budou účastnit vzdělávání, budou mít vyšší odpovědnost za absolventy a vyšší administraci, nic nedostanou. Zástupci firemního sektoru proto navrhují celý návrh předělat a klidně i odložit – hlavně aby neprošel současný nedodělek.
Všeobecné střední školy zakončené maturitní zkouškou, o které mají rodiče i děti největší zájem, vyžadují daleko větší nabídku oborů i míst ze strany vysokých škol, která ale chybí.
Jen 27 procent vysokoškoláků
Podle údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) mělo za rok 2023 u nás vysokoškolské vzdělání 27 procent lidí ve věku 25 až 64 let. Průměr zemí OECD byl 41 procent.
Na střední školu se zatím přihlásilo 145 tisíc uchazečů. Většina z nich elektronicky, říká ředitelka Cermatu
Číst článek
Střední školy, které by měly poskytovat skutečně kvalitní vzdělání v daném oboru, bez ohledu na způsob zakončení, by měly být víc propojeny s praxí, což mělo zajistit duální vzdělávání – a ani to tu není.
Přes veškeré změny není tuzemská vzdělávací soustava stále připravena na moderní svět. Digitální přijímačky vznikly fakticky na koleně, proti všem a díky minulému řediteli Cermatu a výrazně ovlivnily celé přijímací řízení směrem k lepšímu.
Jen lepší přijímačky ale problémy kvality vzdělávání – či přetlaku poptávky nad nabídkou všeobecného středoškolského vzdělávání i počtu vysokých škol –, nezmění.
Autorka je komentátorka Hospodářských novin
Jak prezident Donald Trump zasáhl do česko-slovenských vztahů
Petr Šabata
Kdo je tady diktátor
Viktor Daněk
Vyloučení z KSČM jak za starých časů
Ondřej Konrád
Politická presumpce viny i neviny
Radko Kubičko