Esence češství ve filmu. Chata na prodej nabízí nenáročnou komedii nejen o chataření
Frustrovaná maminka, excentrická babička, nemluvný dědeček, vilný soused, trucující dcera v kostýmu medvěda, Němec i skutečný medvěd. To je jen část z postav nové české komedie, v níž režisér Tomáš Pavlíček dává dohromady tři generace k poslední společné noci na rodinné chatě.
Chata je pro Čecha takové osobní malé moře, zazní v novém snímku Tomáše Pavlíčka s tím, že v rámci statistik se víc chataří už jenom ve Švédsku.
Pro filmovou rodinu Ivany Chýlkové bývala dlouhé roky takovým soukromým mořem chata uprostřed lesa, kde jsou skříně plné přihlouplých teplých svetrů a kde se mezi dřevěnými stěnami linou z gramofonu tóny starších československých hitů.
Psychologické drama Střídavá péče je brilantní snímek, který už si znovu nepustíte
Číst článek
Jenže děti (Tereza Voříšková, Jan Strejcovský) už mají vlastní životy, manžel (David Vávra) je příliš pasivní na to, aby měl názor, babička (Jana Synková) chatu nenávidí a děda (Jan Kačer), pro kterého byl domek na samotě vždycky útočištěm, je senilní a sám se nepostará. Postava Chýlkové proto rozhodne, že nadešel čas chatu prodat.
Ještě předtím je ale potřeba sezvat tam celou rodinu k poslední společné noci — v případě babičky prostřednictvím lsti. Vede to k řadě komických i dojemných situací: hádce, při níž létají knihy, ztrátě dědy, trucování v kostýmu medvěda, snaze zbavit se otravného souseda i lehkému mezikulturnímu nepochopení ze strany německého přítele dcery (Michael Pitthan).
Děj Chaty na prodej končí právě po jedné noci. Těch velmi příjemných 77 minut stopáže se tak odehrává převážně v konverzaci.
Ať už jsou narvaní v autě, opuštění na silnici nebo se před sebou schovávají v rámci relativně malého prostoru chaty, Pavlíčkovy postavy vytvářejí humorné situace věčným soubojem svých více či méně excentrických osobností. Vůbec nejsilnější stránkou snímku je to, že jako rodina mají společnou historii, která pokračuje za diváckým pohledem a znalostí. Jejich společné energii věříme, stejně jako jejich vzájemným frustracím, které mají základ hlubší, než kam je přisuzuje scénář Pavlíčka a Lucie Bokšteflové.
Chata na prodej
drama
ČR, 2018, 77 min
Režie:
Tomáš Pavlíček
Scénář:
Lucie Bokšteflová, Tomáš Pavlíček
Hrají:
Ivana Chýlková, David Vávra, Tereza Voříšková, Judit Bárdos, Jana Synková, Jan Kačer, Jan Strejcovský, Michael Pitthan, Václav Kopta, Zuzana Kronerová
Hodnocení: 70 %
Že v jimi sehraných situacích poznáváme typicky české chování, své vlastní příbuzné nebo sebe samotné, je stejnou mírou důkaz autentičnosti režisérské práce (Pavlíček příběh postavil z velké části na svých dvou rodinných chatách), jakési vlídné ironie slov na papíře i absolutní přirozenosti herců, kteří každý zvlášť dostali charakter, jenž má lidskou i – pro potřeby komedie lehce zvýrazněnou – komickou stránkou.
Chata na prodej zcela jednoznačně stojí na výkonu hereckého ansámblu. Ačkoli se do paměti diváků nejspíš nejvíce zaryjí babička Synková se svým pisklavým hlasem a neustálým stěžováním nebo děda Kačer, jehož málomluvná postava se ve finále stane také tou nejdojemnější, nejde rozhodně říct, že by role neherce-dokumentaristy Strejcovského nebo britského Cimrmanologa Pitthana byly pro film zbytečné.
Pavlíčkův druhý celovečerák tak potěší nejen příznivce komedií, kteří si mezi současnými tuzemskými žánrovkami normálně nevyberou, ale i ty, co chtějí zajít na chytrý, ačkoli stylisticky i vypravěčsky spíše nenáročný český film. Radost přitom udělá také výhradně československým výběrem hudby.
Snímek vstoupil do českých kin 26. července.