Výroba vepřového masa dále klesá, zájem o mléko vzrostl o sedm procent

Výroba masa v Česku klesla v prvním čtvrtletí o pět procent, méně se vyrobilo hovězího i vepřového. Zvýšila se naopak produkce drůbežího a také mléka. Vyplývá to z meziročního srovnání Českého statistického úřadu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vepřové maso

Vepřové maso | Foto: Fotobanka PhotoRack

Celková produkce hovězího a telecího masa klesla o sedm procent, počet poražených prasat se snížil o devět procent. Naopak drůbežího se vyrobilo o čtyři procenta více.

„Je pozitivní zpráva, že se propad produkce drůbežího zastavil. Pokud hovoříme o meziročním srovnání, na počátku loňského roku byly velké problémy s dioxiny v Německu, v průběhu roku problémy s polskou produkcí. Zřejmě se to odrazilo ve vyšším odbytu české produkce,“ míní agrární analytik Petr Havel.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktuální údaje o produkci masa a mléka okomentoval agrární analytik Petr Havel

Pokles u hovězího a vepřového masa je podle něj dlouhodobý. „Je to asi největší výzva pro české zemědělství do budoucna. Je to celá řada faktorů, které se na tom podílejí, částečně v nich hraje roli konkurenceschopnost naší produkce, ale také třeba struktura i výše dotací,“ říká Havel a pokračuje:

„Propad produkce červeného masa má celou řadu dalších negativ. Projevuje se to například ve zvýšení rostlinné výroby a také v nevhodné struktuře plodin pěstovaných na orné půdě a také třeba v zaměstnanosti na venkově.“

„Statistická čísla ukazují zlepšení jednoho z důležitých faktorů, a to je počet odchovaných selat na prasnici, který se zvýšil. To je velmi zásadní pro konkurenceschopnost vepřové produkce. Sami zemědělci a zpracovatelé musí hledat rezervy, zejména při porcování vepřového masa. Česká produkce vepřového není nekonkurenceschopná ve všech stádiích výroby, ale jenom v některých. Tam by měly jít podpůrné programy,“ tvrdí analytik.

Růst výroby mléka Petr Havel přičítá jak marketingovým kampaním, tak například i zvyšujícímu se počtu farmářských trhů. Vývoz mléka a mléčných výrobků do zahraničí také stále převyšuje nad dovozem.

Barbora Kreuzerová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme