Rakousko má klimatické jízdenky, Francie zakazuje krátké lety. Státy řeší, jak bojovat s emisemi z dopravy
Doprava patří k hlavním oblastem lidské činnosti, které nám nebývale ohřívají planetu. Na světových emisích skleníkových plynů se podílí přibližně z patnácti procent až jedné čtvrtiny, výpočty se různí. Podstatnou část emisí ale každopádně tvoří také ty z osobní dopravy – pozemní automobilové i letecké. Ve zprávě Mezivládního panelu pro klima proto vědci doporučují jako řešení také rozvoj a podporu hromadné pozemní dopravy.
Doporučení vědců v souvislosti s produkcí emisí souvisí s energetickým sektorem, dekarbonizací a elektromobilitou i přes její současné nedostatky.
Ve zprávě Mezivládního panelu pro změnu klimatu kladou důraz také na to, aby politici podporovali pěší, cyklistickou nebo hromadnou pozemní dopravu, budovali města krátkých vzdáleností a podobně.
Politici mají podle zprávy vytvářet podmínky k tomu, aby lidé nemuseli jezdit osobními auty. Jde totiž o sektor s nejvyšším podílem emisí v rámci dopravy. Některé země proto zavádějí výhodné takzvané klimatické jízdenky, aby lidem více zpřístupnily vlakovou dopravu.
Tyto jízdenky fungují například v zemích jako je Německo nebo Rakousko. V Evropě posilují noční vlakové spoje. S takzvanými Night Jety začali Rakušané, tedy jejich dopravce ÖBB.
Francie zase předloni s ohledem na klima zakázala leteckou dopravu, pokud se vzdálenost mezi danými městy dá ujet za méně než dvě a půl hodiny vlakem.
Česká jízdenka?
Česko výhodnou klimatickou jízdenku v dohledné době mít nebude. Ministr dopravy Martin Kupka z ODS pro Český rozhlas uvedl, že finanční podpora veřejné dopravy je podle analýzy jeho resortu jedna z nejlepších na světě.
„Nemáme další prostor vytvořit nový produkt, který by znamenal pro stát nové výdaje v řádech miliard korun na obdobu ‚KlimaTicket,‘ který funguje v Rakousku. Samy kroky, které děláme, znamenají zásadní podporu veřejné dopravy. Kdyby taková podpora veřejné dopravy nebyla, tak by jízdné v České republice samozřejmě bylo mnohem výše,“ říká Kupka.
Vláda nyní v rámci konsolidačního balíčku chystá zvýšení DPH na pravidelnou dopravu cestujících za 10 na 12 procent, což se podle dopravců na ceně projeví. K citelnému zdražování na železnici došlo už v loňském roce.
Summit bez nesmyslů a opakovaných slibů. Tajemník OSN Guterres burcuje světové politiky k rychlé akci
Číst článek
Veřejná doprava je nejméně znečišťující formou dálkové dopravy. Navíc se podle studie Heinrich Böll Stiftung Evropský atlas mobility v současných cenách automobilové a letecké dopravy neodrážejí externality, které přinášejí. Náklady za její škodlivost se tak výrazně přenášejí na celou společnost.
Doprava se podílí na emisích skleníkových plynů Česka 16 procenty, osobní automobilová sama o sobě víc než 9 procenty. Na té jsou závislí hlavně lidé na venkově s horší dostupností hromadné dopravy.
Pozitivní motivace
Ministr Kupka pro Český rozhlas řekl, že cestou ke snižování emisí v dopravě je podle něj pozitivní motivace lidí k přechodu na železnici či do autobusů – tedy snaha o zlepšování infrastruktury nebo o větší spolehlivost spojů, tedy že budou jezdit včas.
Nejvíc se otepluje v zimě a v létě. Na podzim je změna klimatu v Česku méně patrná
Číst článek
Kromě toho jsou podle ministra připraveny investice do sítě nabíječek pro elektromobily.
„Dobíjecí body, které budou odpovídat i novým podmínkám, by měly být každých 60 kilometrů na hlavní silniční síti. Je připraveno pět miliard korun právě na dobíjecí infrastrukturu, jedna miliarda korun na plnící infrastrukturu. Další významný krok je zkvalitňování železniční dopravy v posilování a modernizace stávajících koridorů. Zároveň urychlujeme přípravu vysokorychlostních tratí,“ popisuje Kupka.
V Evropské unii tvoří emise z dopravy skoro čtvrtinu skleníkových plynů. Jako u jednoho z mála sektorů od roku 1990 vzrostly a bude problematické je snižovat v souladu s doporučením vědců.
Unie proto mimo jiné pracuje s podporou čistších vozidel i paliv. Připravuje také zpoplatnění uhlíkových emisí v dopravě, ruku v ruce s podporou udržitelnějších variant, aby byla udržitelnost v dopravě ekonomicky výhodnější než spalování fosilních paliv, které má velké externality.