Kreml přitvrzuje v porušťování dětí na okupovaném území. Vozí je na intenzivní kurzy na univerzity

Rusko má nový nástroj k manipulaci ukrajinských dětí, které žijí v okupovaných oblastech. Děti (12-17 let) podstupují desetidenní pobyty zprostředkované ruskými univerzitami. Během nich se učí o velkoleposti Ruska, putují na místa slávy Ruské federace a do válečných základen. „Ruský vzdělávací systém je postavený na militarizaci dětí a navádí je, že nejlepší budoucnost je v ruské armádě,“ líčí Maria Sulialina z ukrajinské organizace Almenda.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Chceme udělat naši zemi výraznou a zaměřenou dopředu -  na budoucnost, protože tady žili naši předci, žijeme tu my a budou tu žít naše děti a vnuci. Uděláme vše proto, aby byli šťastní! To za nás neudělá nikdo,“ řekl Putin.

Děti a adolescenti na okupovaných územích jsou poslední dva roky odváženi na ruské univerzity, kde absolvují intenzivní desetidenní programy, tzv. univerzitní dny. | Foto: Maxim Shemetov | Zdroj: Reuters

„Nutili nás dát děti do ruské školy pod hrozbou jejich odnětí. Rodičům byl do školy vstup zakázán a děti nesměly během dne školu opustit,“ popsala neziskové lidskoprávní organizaci Almenda matka žáka základní školy z Luhanské oblasti.

„Vnucovali nám ruské občanství. Ukrajinský rodný list nám byl odebrán. To vše bylo podmíněno přístupem ke zdravotní péči. Pro získání lékařské pomoci bylo totiž nutné mít zdravotní pojištění a k získání toho jsme se museli stát ruskými občany,“ vysvětlila matka jednoho z 1 610 970 ukrajinských dětí, které žijí v Ruskem okupované oblasti Ukrajiny.

Z nového průzkumu Almendy vychází, že minimálně 615 723 z těchto dětí chodí do ruských základních škol a dalších 100 543 dětí je součástí ruských organizací jako například Yunarmiya (Mladá armáda) či Dvizhenie Pervykh (Hnutí prvních), jejichž záměrem je militarizace a manipulace mladých.

Ruský výklad historie

Podle Sulialiny jsou děti ze základních škol v okupovaných oblastech často nuceny psát dopisy ruským vojákům a sbírat peníze na „speciální operaci“ (termín, kterým Vladimír Putin označuje válku na Ukrajině).

Jejich osnovy a učebnice jsou přizpůsobené ruskému výkladu historie, který děti nabádá k obdivu ruského impéria. O tom, co stojí v ruských učebnicích, ze kterých se děti v Ruskem okupovaných oblastech učí, v minulosti informoval server iROZHLAS.cz. Podle současné zprávy Almendy má Kreml k dispozici nový nástroj, kterým ukrajinské děti oddaluje od jejich kořenů.

Úřady odvážejí děti a adolescenty ze základních škol na okupovaných územích na ruské univerzity, kde absolvují intenzivní desetidenní programy, tzv. univerzitní dny.

S přípravou na univerzitní vzdělání nemá podle Sulialiny program nic společného. „Cílem je zničit ukrajinskou identitu těchto dětí a přesvědčit je, aby se přestěhovaly do Ruska. Cílem není děti vzdělávat a představovat jim vysokoškolské vzdělání, ale učit je o velkoleposti ruské federace,“ líčí.

Do programu je zapojeno více než 80 ruských vysokých škol. Cílovou skupinou programu, jež zaštiťuje ruské ministerstvo školství, jsou děti ve věku 12-17 let.

Osvojení ruských hodnot

V rámci univerzitních dnů absolvují děti exkurze do vojenských základen a muzeí válek, kterých se Rusko účastnilo. „Usilují o vytrhnutí děti z jejich komunity, protože v novém prostředí si snáze osvojí ruské hodnoty,“ říká.

V praxi to funguje tak, že základní školy v okupovaných oblastech dostanou pokyn od ruského ministerstva školství s tím, kolik dětí musí transportovat do Ruska, aby tento program podstoupily.

„Pak jsou ke škole přistaveny autobusy, kam učitelé děti naloží a odvezou je na jednu z univerzit, kde program probíhá,“ vysvětluje Sulialina. V minulosti k tomu potřebovali svolení rodičů, ale 4. prosince 2022 vydalo Rusko stanovisko, že k přesunu dětí souhlas rodičů nepotřebují.

Pád Sovětského svazu byla historická chyba, stojí v učebnicích na Ruskem okupovaných teritoriích

Číst článek

Po dobu desetidenního pobytu v Rusku s dětmi pracují ruští vzdělávací koordinátoři a psychologové. Organizace Almenda zkoumala metodické pokyny, kterými se vedoucí těchto programů řídí.

„V pokynech stojí, že děti mohou brečet a budou se snažit odejít domů, ale vedoucí jednotlivých aktivit by měli udělat vše pro to, aby děti nekontaktovaly své rodiče a z programu neodcházely,“ říká Sulialina.

„Kolik dětí programem prošlo, nevíme, ale ruské autority jsou na něj hrdé. Sám Putin ho na konci roku 2022 vyhodnotil jako úspěch,“ líčí. I proto je jednoduché zjistit, co přesně ruské univerzity děti učí, které univerzity jsou do programu zapojené a na koho je program cílený.

Organizace Almenda se pokoušela spojit s dětmi, které byly do programu zapojeny. „Skoro nikdo však nechtěl mluvit, bály se,“ vysvětluje Sulialina. Ty, které s organizací mluvily, jen potvrdily, že program probíhá tak, jak ho popisují ruské autority.

Tajná výuka ukrajinštiny

Podle Sulialiny je pro děti v okupovaných oblastech, které chodí do ruských škol, obtížné zařadit se zpět do ukrajinského vzdělávacího systému. „Rusko dělá vše proto, aby jim zavřelo dveře na Ukrajinu, otevřelo dveře do Ruska a řeklo: ‚Tady leží vaše budoucnost‘“.

I v okupovaných oblastech však existují možnosti, jak udržet děti v ukrajinském vzdělávacím systému a umožnit jim přístup na ukrajinské univerzity. „Někteří ukrajinští učitelé jen přesunuli své školy do online prostředí a děti se tak mohou nadále vzdělávat. Pro řadu dětí žijících v okupovaných oblastech jsou tyto online  školy jediným kontaktem s Ukrajinou, který mají,“ popisuje Sulialina. „Děti na hodinách často pláčou, a proto potřebujeme, aby jim v rámci online výuky byla poskytovaná i psychologická pomoc,“ uvádí.

V praxi to vypadá tak, že první část dne chodí děti do ruské školy a v odpoledních hodinách se pak připojují k online výuce ukrajinských škol. „Není to ale jednoduché, protože ruské autority některé ukrajinské vzdělávací platformy blokují nebo nutí děti chodit do ruských škol, takže nemají čas se připojit,“ říká Sulialina. „Víme i o případech, kdy se děti učily ukrajinštinu v rámci lekcí, které se navenek tvářily jako hodiny kytary. Také známe případy učitelů, kteří byli mučeni za to, že dětem poskytovali ukrajinské vzdělávání,“ popisuje koordinátorka.

Přijetí na univerzity

Pro děti v okupovaných oblastech, které ztratily ukrajinské občanství, existuje i možnost, jak se dostat na ukrajinské univerzity. Přijímací zkoušky mohou udělat online, protože systém počítá s tím, že řada z nich nemá šanci se na Ukrajinu dostat.

„Před týdnem jsme se bavili se slečnou z luhanské oblasti. Je jí 19 let a pod okupací žije od svých devíti. Říkala nám, že nechápe, co se stalo s lidmi kolem ní a jak mohli učitelé najednou začít učit úplně jinou historii, než co učili předtím,“ popisuje Suliana příběh dívky, která uspěla u přijímaček na ukrajinskou vysokou školu, ačkoliv žije deset let pod okupací a ruskou propagandou. Podle Sulialiny ji zachránila rodina, která ji po celou dobu podporovala.

„Ruský vzdělávací systém je postavený na militarizaci dětí a navádí je k tomu, že nejlepší budoucnost je v ruské armádě,“ podotýká Sulialina. Proto, aby děti tlaku ruských autorit nepodlehly, je podle ní klíčové, aby měly podporu rodin a neztratily kontakt s původními komunitami.

Anna Košlerová, jas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme